in

Παγώνει την πώληση του ΔΕΣΦΑ η Κομισιόν

Παγώνει την πώληση του ΔΕΣΦΑ η Κομισιόν

Εις βάθος έρευνα για το κατά πόσον συνάδει με την κοινοτική νομοθεσία περί συγκέντρωσης η πώληση του ΔΕΣΦΑ στην κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν Socar ανακοίνωσε το απόγευμα της Τετάρτης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκαλώντας «παγωμάρα» στην κυβέρνηση.

Και αυτό διότι την ίδια στιγμή που η Ελλάδα εγκαλείται μονίμως από τις Βρυξέλλες για καθυστερήσεις στις αποκρατικοποιήσεις, οι ίδιες οι κοινοτικές υπηρεσίες μέσα από αυτεπάγγελτες παρεμβάσεις τους «παγώνουν», ακυρώνουν ή αναστέλλουν το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων.

Η Κομισιόν, όπως ανακοίνωσε, θεωρεί ότι η συναλλαγή δύναται να μειώσει τον ανταγωνισμό στη χονδρική αγορά του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, διότι μπορεί να επιτρέψει στο συγχωνευόμενο επιχειρηματικό σχήμα να θέσει εμπόδια στους ανταγωνιστές της Socar στην πρόσβασή τους στο δίκτυο μεταφοράς αερίου.

Η Επιτροπή, συνεχίζει, σκοπεύει να διαβεβαιώσει ότι η πώληση του ΔΕΣΦΑ, η οποία αποτελεί «τμήμα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων της ελληνικής κυβέρνησης, που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό και την απελευθέρωση των αγορών ενέργειας», δεν θα πλήξει τον ανταγωνισμό και δεν θα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές αερίου για τους έλληνες καταναλωτές.

Η εκκίνηση της εις βάθος έρευνας, τονίζει η Κομισιόν, δεν προεξοφλεί το αποτέλεσμά της. Η Επιτροπή έχει πια 90 εργάσιμες ημέρες για να λάβει απόφαση, δηλαδή ως τις 23 Μαρτίου 2015.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής, η αρχική έρευνα αγοράς έδειξε ότι η συγχωνευόμενη οντότητα ενδεχομένως να έχει την ικανότητα και το κίνητρο να πλήξει τον ανταγωνισμό, δημιουργώντας εμπόδια στη χονδρική πρόσβαση στην αγορά του αερίου.

Αυτό θα μπορούσε να γίνει δια του περιορισμού της πρόσβασης των ανταγωνιστών του ΔΕΣΦΑ στην ελληνική αγορά αερίου, δια του «στρατηγικού περιορισμού των επενδύσεων σε μελλοντικές επεκτάσεις της χωρητικότητας», συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και της διασύνδεσης μεταξύ των δικτύων του TAP και του ΔΕΣΦΑ.

Επιπροσθέτως, τονίζει η Κομισιόν, η συγχωνευόμενη οντότητα θα μπορούσε να περιορίσει τις εισροές αερίου στην Ελλάδα, ελέγχοντας το δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου με διακριτικό τρόπο προς όφελος των ποσοτήτων της Socar έναντι των ανταγωνιστών της.

Η αρχική έρευνα, σημειώνεται, έδειχνε ότι η Socar μπορεί να έχει το κίνητρο να αποκλείσει τους ανταγωνιστές της από την πρόσβαση στο δίκτυό της, διότι θα ήταν επικερδέστερο για αυτή.

Επιπλέον, συνεχίζει, το ελληνικό ρυθμιστικό πλαίσιο δεν θα ήταν ικανό να αποτρέψει αυτή την εξέλιξη. «Αυτό θα μπορούσε να μειώσει τον αριθμό των υφιστάμενων και των δυνητικών προμηθευτών και την ποσότητα του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου για τους καταναλωτές» σημειώνει η Επιτροπή, η οποία ειδοποιήθηκε για την συναλλαγή την 1η Οκτωβρίου.  

Η συμφωνία πώλησης μετοχών του ΔΕΣΦΑ από το ΤΑΙΠΕΔ και την ΕΛΛΠΕ στη Socar υπεγράφη στις 21 Δεκεμβρίου 2013. Μαζί της υπεγράφη και άλλη συμφωνία μετόχων μεταξύ του Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και της Socar, η οποία αφορούσε τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, μετά τη μεταβίβαση των μετοχών στους Αζέρους. Το τίμημα της συμφωνίας ήταν €400 εκατ. για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ (31% για το ΤΑΙΠΕΔ και 35% για τα ΕΛΠΕ), ωστόσο ήταν δεδομένο εξ αρχής ότι για την ολοκλήρωση της συναλλαγής θα απαιτούνταν η έγκριση από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού.

Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ έχει ανοιχτά πολλά ντοσιέ ελληνικού ενδιαφέροντος, που αφορούν τις περισσότερες ιδιωτικοποιούμενες ΔΕΚΟ της χώρας. Στην «επιτροπή Γιούνκερ» επίτροπος αρμόδια για τον Ανταγωνισμό είναι η κυρία Μαγκρέιτε Βέστεϊγερ από το Βέλγιο.

Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Loading…

0

Η δημιουργία μηχανισμών πρόνοιας ως βάση για την ανάπτυξη της εαμικής αντιστασιακής δράσης στην Αθήνα

Διαμαρτυρία μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Άγαλμα Βενιζέλου και στο ΚΕΑΟ