Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

 

Γράφει ο Στράτος Κερσανίδης

Επτά είναι οι νέες ταινίες που κάνουν πρεμιέρα από σήμερα στην πρωτεύουσα. Ξεχωρίζει το ντοκιμαντέρ «Μάρλεϊ», το οποίο προβάλλεται όμως σε περιορτισμένη διανομή, το δανέζικο δράμα «Teddy bear» και το σκοτεινό υπαρξιακό θρίλερ του Φρανσουά Οζόν «Το αγόρι στο τελευταίο θρανίο».

ΜΑΡΛΕΪ

MARLEY

Σκηνοθεσία: Κέβιν Μακντόναλντ

«Όταν βρισκόμουν στην Ουγκάντα για τα γυρίσματα του ‘Τελευταίου Βασιλιά της Σκωτίας’, ένα πράγμα με εντυπωσίασε. Όπου και αν πήγαινα, συναντούσα παντού φωτογραφίες του Μπομπ Μάρλεϊ και στίχους από τα τραγούδια του σε σημαίες, γκράφιτι, τοίχους και σκεφτόμουν πόσο θαυμάσιο ήταν αυτό! Τα ερωτήματα λοιπόν στα οποία ήθελα διακαώς να δώσω απάντηση με την ταινία ήταν: γιατί ο Μάρλεϊ έχει ακόμα τέτοια απήχηση σε όλο τον κόσμο; γιατί τόσος κόσμος ακόμα ταυτίζεται με τη μουσική του σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι με οποιονδήποτε άλλον καλλιτέχνη; Ήθελα επίσης να κάνω μια ταινία πιο προσωπική και να εξετάσω: ποιος ήταν αυτός ο άνθρωπος; γιατί έγινε τόσο επιτυχημένος; ποιο ήταν το μήνυμα που έδωσε στους ανθρώπους;». Έτσι εξηγεί ο σκηνοθέτης την αφορμή του γυρίσματος αυτής της ταινίας.

Ο άνθρωπος-μύθος Μπομπ Μάρλεϊ γεννήθιηκε στο Σεντ Ανς στην Τζαμάικα, όπου το 1945. Ο πατέρας του ήταν άγγλος στρατιωτικός, γνωστός ως Κάπτεν, και η μητέρα του τζαμαϊκανή. Ο μικρός Μπομπ, από λευκό πατέρα και μαύρη μητέρα, ήταν μιγάδας, κάτι που τον σημάδεψε στα πρώτα χρόνια της ζωής του, αφού ένιωθε πάντα περιθωριοποιημένος και διαφορετικός. Γεννήθηκε με το μουσικό δαιμόνιο μέσα του και στα 16 του χρόνια έκανε την πρώτη του ηχογράφηση. Το 1964 δημιούργησε το πρώτο του συγκρότημα μαζί με τους Πίτερ Τος, Μπάνι Λίβινγκστον, Τζούνιορ Μπρεϊδγουέιτ, Τσέρι Σμιθ και Μπέβερλι Κέλσο και τον επόμενο χρόνο ηχογράφησαν τα πρώτα τους τραγούδια. Το 1966 ο Μπομπ παντρεύτηκε τη Ρίτα, ταξίδεψε στην Αμερική, επέστρεψε μετά ένα χρόνο στην Τζαμάικα και άρχισε να ηχογραφεί συστηματικά. Εκεί μυήθηκε και στο ρασταφαριανισμό, χριστιανική αίρεση της πατρίδας του, η οποία έχει ως βασική αρχή την επιστροφή στη Μητέρα Αφρική. Μάλιστα ο αυτοκράτορας της Αιθιοπίας Χαιλέ Σελασιέ ο Α’ εθεωρείτο ως η συνέχεια του Ιησού στη γη. Στην ταινία βλέπουμε και τη θριαμβευτική υποδοχή που επιφυλάσσουν οι Τζαμαικανοί στο Σελασιέ, όταν επισκέφτηκε το νησί τους.

Στο μεταξύ ο Μπομπ Μάρλεϊ συνεχίζει να ηχογραφεί, να δίνει συναυλίες και η ρέγκε, αναβαπτισμένη με επιρροές ποπ και ροκ που πρόσθεσε ο Μάρλεϊ να λατρεύεται σε ολόκληρο τον κόσμο μαζί με το δημιουργό της. Και αν ήταν αγαπητός σε ολόκληρο τον κόσμο, στην πατρίδα του τα αισθήματα των ανθρώπων απέναντί του άγγιζαν τα όρια της λατρείας. Μετά από μία αποτυχημένη δολοφονική απόπειρα εναντίον του τοι 1976 και τη συναυλία που έδωσε το 1978 για τη συμφιλίωση στη σπαρασσόμενη από τον εμφύλιο Τζαμάικα, ο Μάρλεϊ εθεωρείτο πλέον κάτι σαν εθνικός ήρωας. Για του λόγου το αληθές, σημειώνουμε πως το 1990 η 6η Φεβρουαρίου, ημερομηνία γέννησής του, καθιερώθηκε ως εθνική γιορτή.

Ο Μπομπ Μάρλεϊ πέθανε το Μάιο του 1981 μετά από πολύμηνη μάχη με τον καρκίνο.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία της ζωής του Μάρλεϊ υπάρχουν στην ταινία του Μακντόναλντ. Φυσικά, όχι ως ξερή αφήγηση, αλλά μέσα από συνεντεύξεις, πρωτότυπο αρχειακό υλικό και, φυσικά, άφθονη και υπέροχη μουσική.

Ο σκηνοθέτης δεν περιορίστηκε σε ένα απλό βιογραφικό ντοκιμαντέρ. Ήθελε να μπει ποιο βαθιά στη ζωή του μεγάλου αυτού καλλιτέχνη και κοινωνικού αμφισβητία. Για το λόγο αυτό ζήτησε τη συνεργασία της οικογένειας του Μάρλεϊ και των πολύ στενών συνεργατών και φίλων του. Έτσι κατάφερε να συλλέξει ένα μοναδικό υλικό, το οποίο συνδυασμένο με σκηνές από συναυλίες, όπου η μουσική πλημμυρίζει την οθόνη, δημιουργεί ένα εκρηκτικό κινηματογραφικό μείγμα, αντάξιο της εκρηκτικής προσωπικότητας την οποία βιογραφεί. Το «Μάρλεϊ» είναι ένα θαυμάσιο ντοκιμαντέρ, που προσφέρει γνώσεις, συγκινεί, διασκεδάζει. Μια ταινία πλούσια σε εικόνες και ήχο η οποία ξεδιπλώνει με επιτυχία πτυχές της προσωπικότητας ενός μεγάλου καλλιτέχνη και ανθρώπου ο οποίος πλέον έχει μετουσιωθεί σε μύθο.

TEDDY BEAR

Σκηνοθεσία: Μαντς Ματιέσεν
Πρωταγωνιστούν: Κιμ Κολντ, Ελίζαμπεθ Στίνοφ, Λαμεπόρν Σανγκμανί Χουγκάρντ

Ο 38χρονος Ντένις είναι μποντιμπιλντεράς, η ζωή του κινείται μεταξύ του σπιτιού και του γυμναστηρίου με αποτέλεσμα η ερωτική του ζωή να είναι ανύπαρκτη. Μέσα όμως στο τερατώδες κορμί, μέσα στους καλοσχηματισμένους από τη γυμναστική και τα διατροφικά συμπληρώματα μύες, είναι κρυμμένη μια αγαθή ψυχή, ένας άνθρωπος ο οποίος αποζητά την αγάπη και τη συντροφικότητα. Όμως η μητέρα του δεν του αφήνει περιθώρια να ασχοληθεί με τον εαυτό του, τον θέλει συνεχώς κοντά της, να της δίνει λογαριασμό τι κάνει και που πάει.

Ξαφνικά ανάβει ένα πράσινο φως για τον Ντένις. Ο θείος του έχει παντρευτεί μια Ταϊλανδέζα, μετά από ένα ταξίδι στη χώρα της Άπω Ανατολής και συμβουλεύει τον ανιψιό του να κάνει το ίδιο. Ο 38χρονος λέει ψέμματα στη μητέρα του ότι θα πάει για αγώνες στη Γερμανία αλλά αυτός παίρνει το αεροπλάνο για την Πατάγια. Αρχικά θα απογοητευτεί από τη συμπεριφορά των κοριτσιών που προσφέρουν πληρωμένο σεξ. Αυτός δε θέλει κάτι τέτοιο. Και ενώ φαίνεται απογοητευμένος γνωρίζει την Τόι, μια γυναίκα που τον συγκινεί και αποφασίζει να ζήσει μαζί της.

Ο Ματιέσεν με κάμερα στο χέρι σκηνοθετεί αργά. Δε φαίνεται να βιάζεται αλλά αυτό καμιά φορά τον βγάζει από το ρυθμό, δίνοντας την εντύπωση –δικαίως- πως η ταινία τραβάει λίγο παραπάνω σε χρόνο. Από εκεί και πέρα όμως μας παρουσιάζει εξαιρετικούς χαρακτήρες, ιδίως αυτόν του Ντένις. Ενός ανθρώπου που υπομένει μια ζωή που δεν την έχει επιλέξει ενώ δίνει την εντύπωση πως ανά πάσα στιγμή μπορεί να εκραγεί και να τα κάνει όλα λίμπα. Αυτός όμως παραμένει δειλός, λιγομίλητος, χαμογελάει αμήχανα και κάπως έτσι αναιρείται η σωματική του δύναμη, η οποία περνά σε δεύτερη μοίρα, γίνεται αόρατη. Αντίθετα η μικροκαμωμένη μητέρα του αποκτά τεράστιες διαστάσεις εξαιτίας της επιρροής που ασκεί στο γιο της. Ο Ντένις αγωνίζεται να αποκοπεί από τον ομφάλιο λώρο της μητέρας του, αμφιταλαντεύεται, δυσκολεύεται να έρθει σε ρήξη.

Η ταινία είναι συγκινητική κι ανθρώπινη με πολλά στοιχεία ρεαλισμού. Ο Ματιέσεν ακολουθεί σωστά με τη μυθοπλασία του συγκεκριμένες ανθρώπινες συμπεριφορές και μέσα από αυτές βγάζει το σπαραγμό ενός ανθρώπου που άργησε να ενηλικιωθεί.

Η ταινία τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Σάντανς και με το βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας-Νύχτες Πρεμιέρας. 

 

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΣΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΘΡΑΝΙΟ

DANS LA MAISSON

Σκηνοθεσία: Φρανσουά Οζόν

Πρωταγωνιστούν: Φαμπρίς Λουσινί, Κρίστιν Σκοτ Τόμας, Εμανουέλ Σενιέ, Ντενί Μινοσέ, Ερντς Ούμχαουερ, Μπαστιέν Ουγκέτο

 Ένας 16χρονος μαθητής προσπαθεί να βρει τρόπο να τρυπώσει στο σπίτι ενός συμμαθητή του για να εμνευστεί και να γράψει μια σχολική εργασία. Ο δάσκαλος εντυπωσιάζεται από το χαρισματικό μαθητή και προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τη διάθεσή του για τη διδασκαλία. Όμως μια σειρά από ανεξέλεγκτα γεγονότα ξεκινάει.

Εξαιρετικό φιλμ, σκοτεινό και χαμηλών τόνων με ένα εντυπωσιακό φινάλε. Ένα δυνατό υπαρξιακών διαστάσεων θρίλερ από τον διαρκώς ανερχόμενο γάλλο σκηνοθέτη.

ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΑΝ ΚΙ ΕΜΑΣ

PEOPLE LIKE US

Σκηνοθεσία: Άλεξ Κούρτζμαν
Πρωταγωνιστούν: Κρις Πάιν, Ελίζαμπεθ Μπανκς, Ολίβια Γουάιντ, Μάικλ Χαλ Ντ΄Αντάριο, Φίλιπ Μπέικερ Χολ, Μαρκ Ντιπλάς, Μισέλ Φάιφερ

Ο Σαμ πηγαίνει μαζί με τη μνηστή του στην πόλη γεννήθηκε εξαιτίας του θανάτου του πατέρα του ο οποίος ήταν γνωστός μουσικός παραγωγός. Μετά την κηδεία και ενώ τακτοποιεί κάποιες υποθέσεις του πατέρα του, πέφτει στα χέρια του ένα τσαντάκι που περιέχει κάποιες χιλιάδες δολάρια και ένα γράμμα ποιυ απευθύνεται σ’ αυτόν. Στο γράμμα ο πατέρας του τον παρακαλεί να δώσει τα χρήματα σε μία κοπέλα η οποία ζει με το μικρό γιο της. Ο Σαμ θα συναντήσει την 30χρονη Φράνκι και θα ανακαλύψει πως είναι αδελφή του. Ολόκληρη η ζωή του αλλάζει καθώς την επανακαθορίζει σύμφωνα με τα νέα δεδομένα.

Η ταινία ξεκινμά με αρκετό ενδιαφέρον το οποίο όμως σύνυτομα εξανεμίζεται και καταλήγει σε ένα συμβατικό μελόδραμα γεμάτο κλισέ.  

ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ

THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER

Σκηνοθεσία: Στίβεν Τσμπόσκι
Πρωταγωνιστούν: Έμα Γουότσον, Νίνα Ντόμπρεβ, Πολ Ρουντ, Λόγκαν Λέρμαν, Μέι Γουίτμαν, Μέλανι Λίνσκι, Έζρα Μίλερ

Ο 15χρονος Τσάρλι ο οποίος φοιτά στο λύκειο, είναι ένας αρκετά ευφυής νέος. Στην προσπάθειά του να προσαρμοστεί στο σχολικό περιβάλλον θα γνωρίσει μια παρέα τελειόφοιτων ανάμεσα στους οποίους είναι ο πνευματώδης Πάτρικ και η όμορφη Σαμ. Έτσι ο Τσάρλι αρχίζει σιγά-σιγά να ξεθαρεύει.

Βασικό θέμα της ταινίας είναι τα προβλήματα των νέων στις ΗΠΑ.  Προβλήματα όπως η βία, το σεξ, η μοναξιά από τη σκοπιά όμως της εύπορτης λευκής αμερικανικής τάξης. Μια τρυφερή και ενδιαφέρουσα ταινία πολύ μακριά όμως από τη δική μας καθημερινότητα.

ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ

LA SIRGA

Σκηνοθεσία: Γουίλαμ Βέγκα
Πρωταγωνιστούν: Φλοράλμπα Αχικανόι, Τζόγκις Σεντίν Αρίας, Χούλιο Σεζάρ Ρόμπλε

Η Αλίσια ζει σε ένα σπίτι στις όχθες μια λίμνης κάπου στις Άνδεις και προσπαθεί να διαγράψει από το μυαλό της τις μνήμες του πολέμου που τη στοιχειώνουν. Το σπίτι ανήκει στον Όσκαρ, το μοναδικό της συγγενή, έναν μοναχικό άνθρωπο. Η Αλίσιοα προσπαθεί να ηρεμήσει αλλά ο πόλεμος ως απειλή επανέρχεται.

 Σινεφιλική, μινιμαλιστική δημιουργία από έναν πολλά υποσχόμενο λατινοαμερικανό σκηνοθέτη. 

ΧΟΜΠΙΤ: ΕΝΑ ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΟ ΤΑΞΙΔΙ

THE HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY

Σκηνοθεσία: Πίτερ Τζάκσον

Πρωταγωνιστούν: Ίαν Μακέλεν, Μάρτιν Φρίμαν, Κέιτ Μπλάνσετ, Ορλάντο Μπλουμ, Ίαν Χολμ, Κρίστοφερ Λι, Χούγκο Γουίβινγκ, Ελάιτζα Γουντ, Εβάντζελιν Λίλι, Άντι Σέρκις, Ρίτσαρντ Άρμιτατζ, Τζέφρι Τόμας, Μάικ Μιζράχι

Η πρώτη ταινία από τις τρεις η οποία μεταφέρει στον κινηματογράφο επιτυχημένο ,υθιστόρημα φαντασίας του Τόλκιν. Η τριλογία αφηγείται την ιστορία της Μέσης Γης, 60 χρόνια πριν τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. ». Ο κινηματογραφικός φακός ακολουθεί τον Μπίλμπο Μπάγκινς στις περιπέτειές του, ο οποίος αποφασίζει να σώσει το βασίλειο του Έρεμπορ από τον τρομερό δράκο Νοσφιστή. Και ακολουθεί πλλή δράση ακόμη με διάφορα τελώνια και τέρατα σε κόσμου …απόκοσμους.

Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Loading…

0

“Χειρόφρενο” στον ΟΣΕ

Εκδήλωση: Η κοινωνική αλληλεγγύη στην εποχή του Μνημονίου